Τι κερδίζει ο έφηβος από την κατασκήνωση;
Η εφηβεία χρειάζεται χώρο να εκφραστεί. Η κατασκήνωση τον δίνει!
Ο έφηβος είναι σαν το παγόβουνο, η κορυφή είναι αυτό που φαίνεται αλλά στην πραγματικότητα αυτό που κρύβεται είναι το πιο σημαντικό. Ο έφηβος είναι επιρρεπής σε έντονες συναισθηματικές αλλαγές, με έντονη την τάση της ανεξαρτησίας και την ανάγκη να νιώσει μοναδικός και ιδιαίτερος. Αυτά τα στοιχεία μετατρέπουν τον έφηβο σε ένα σφουγγάρι γνώσεων, συναισθημάτων και εμπειριών. Έτσι το περιβάλλον μέσα στο οποίο επιδρά και αλληλεπιδρά είναι καθοριστικής σημασίας για την ανάπτυξη του. Συνεπώς το μείζον ερώτημα είναι εάν η κατασκήνωση αποτελεί το κατάλληλο περιβάλλον για την ανάπτυξη του εφήβου.
Ti πραγματικά κερδίζει ο έφηβος από την κατασκήνωση;
Το πρώτο μάθημα το οποίο διδάσκεται ο έφηβος/η είναι η "δημιουργία δικτύου", κοινώς η κοινωνικοποίηση. Δεδομένου ότι η κατασκήνωση είναι μία μικρογραφία της κοινωνίας, ο νέος θα έχει την ευκαιρία να έρθει σε επαφή με πολλούς διαφορετικούς χαρακτήρες ανθρώπων, ιδεών και τρόπους σκέψης. Με ποιους από αυτούς τους χαρακτήρες θα επιλέξει να δεθεί μέσω της φιλίας και με ποιους όχι είναι θέμα προσωπικό αλλά η ευκαιρία του εφήβου να ξεφύγει από την πιθανή εσωστρέφεια του είναι θέμα "κατασκηνωτικό". Όπως υποστηρίζει κι η Moore (2001) οι νέοι εγκαθιστούν διαφορετικές νόρμες και πρακτικές κοινωνικοποίησης, ανάλογα με το κοινωνικό περιβάλλον, στο οποίο θα βρεθούν, ενώ επιδεικνύουν και ομοιότητες εκτός από διαφορές στον τρόπο με τον οποίο δένονται και πλησιάζουν τους άλλους.
Το δεύτερο μάθημα που καλείται να γνωρίσει ο έφηβος/η αποτελεί και το πιο διασκεδαστικό. Συγκεκριμένα εκτός από την γνωριμία με άλλα άτομα, οι κατασκηνωτές έρχονται σε επαφή με τη γνώση του γύρω κόσμου μέσω του παιχνιδιού. Το παιχνίδι είναι απαραίτητο κομμάτι της πνευματικής εξέλιξης τόσο του παιδιού όσο και του εφήβου. Μέσα από αυτό το παιδί μαθαίνει τα όρια του, αναπτύσσει τις δεξιότητες επικοινωνίας του ενώ μαθαίνει σταδιακά να συνυπάρχει μέσα στα πλαίσια της ομάδας. Αυτό το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό του παιχνιδιού και δυνατότητα του να συνυπάρχει με την έννοια της ομάδας επιτρέπει στην κατασκήνωση να παρέχει στον έφηβο γνώσεις που διαφορετικά θα ήταν δύσκολο να τις προσεγγίσει στο σχολείο όπως για παράδειγμα για την ανακύκλωση, καλούς τρόπους και συνήθειες, ασκήσεις λεπτοκινητικότητας ή ακόμα και πρακτική εφαρμογή μαθηματικών.
Η ηγεσία διδάσκεται - η εξωστρέφεια καλλιεργείται
Τρίτο και καλύτερο μάθημα η λέξη ηγεσία. Η ηγεσία είναι το σύγχρονο soft skill (διάβασε το άρθρο μας για τα χαρακτηριστικά του ηγέτη) σύμφωνα με το Mc Millan Lilfe Skills Report (2016) και μπορεί να διαμορφώσει καθοριστικά την πορεία του ατόμου στον τομέα της εργασίας και της ζωής του. Για παράδειγμα ηγούνται ενός παιχνιδιού ή ακόμα, κι όταν θα θελήσουν να έρθουν στην κατασκήνωση όχι απλά ως κατασκηνωτές, αλλά κι ως στελέχη ή ως ομαδάρχες έχουν την ευκαιρία να δοκιμάσουν τις αντοχές, την δημιουργικότητα τους και τις διαπροσωπικές του δεξιότητες. Έχει υποστηριχθεί μέσω αποτελεσμάτων ότι τα άτομα σε θέσεις εξουσίας στο πλαίσιο της κατασκήνωσης πιστεύουν πως η εμπειρία, που αποκτούν εκεί, τους προετοιμάζει για μία μελλοντική τους δουλειά και για ηγετικούς ρόλους μέσα στην κοινωνία (Forsythe, et al., 2004).
Αξίζει να γίνει αναφορά στο γεγονός ότι μέσα στην κατασκήνωση οι νέοι αφήνουν για λίγο την τεχνολογία στην άκρη και έτσι έχουν τη δυνατότητα να μάθουν καινούργια πράγματα μέσα από τις διάφορες δραστηριότητες που τους προσφέρονται. Μάλιστα, όπως έχει παρατηρηθεί, τα παιδιά σήμερα, ηλικίας 8-18, περνάνε περισσότερο από 7,5 ώρες ημερησίως, κάθε μέρα, χρησιμοποιώντας τα media εκτός σχολείου (Rideout, Foehr, & Roberts, 2010). Επιπλέον, οι έφηβοι, ηλικία 12–17, αναφέρεται πως χρησιμοποιούν τα κινητά τους τηλέφωνα για να στείλουν μηνύματα καθημερινά περισσότερο απ’ οποιαδήποτε άλλη μορφή επικοινωνίας- συμπεριλαμβανομένου και της πρόσωπο με πρόσωπο επικοινωνίας (Lenhart, 2012). Αυτό το φαινόμενο προσπαθεί η κατασκήνωση καταβάλλει προσπάθεια να το ελαττώσει, προσελκύοντας την προσοχή των παιδιών από ενδιαφέροντες δραστηριότητες για το πνεύμα και το σώμα.
Συνοψίζοντας, η κατασκήνωση έχει πολλά να προσφέρει στην ανάπτυξη του χαρακτήρα του εφήβου, είτε αυτά σχετίζονται με την απόκτηση βασικών δεξιοτήτων για την ζωή του, είτε με την υπόδειξη της σωστού τρόπου ζωής. Κι όλα αυτά μέσα από στιγμές χαράς που θα κρατήσει για όλη του τη ζωή και θα αναπολεί όταν θα έχει πλέον μεγαλώσει.
Ποζαντζίδου Ανθή
Φοιτήτρια Δημοσιογραφίας, ΑΠΘ
Βιβλιογραφικές Πηγές
Moore, V. A. (2001). “Doing” Racialized and Gendered age to Organize peer relations: Observing Kids in Summer Camp. Gender & Society, 15 (6), 835–858.
Rideout V.J., Foehr U.G., Roberts Generation D.F. (2010) M2: Media in the lives of 8–18-year-olds Kaiser Family Foundation, Menlo Park, CA
Lenhart A.(2012), Teens, Smartphones and texting Pew Research Center, Washington DC
Forsythe, K., Matysik, R., & Nelson, K. (2004). Impact of the 4-H camp counselling experience. Department of Youth Development, University of Wisconsin-Extension, Madison, WI.