Η Μάστιγα της Νέας Γενιάς … Εθισμός στην Τεχνολογία και το Διαδίκτυο
Παιδί μου άσε κάτω επιτέλους το smartphone
Άκουσον, άκουσον τα παιδιά περνούν την εβδομάδα σχεδόν 45 ώρες μπροστά σε μία οθόνη ηλεκτρονικής συσκευής . Κάποτε τα παιδιά παρακαλούσαν τους γονείς του ς να παίξουν έξω στο πάρκο, στον δρόμο, τώρα οι γονείς (και αυτό με επιφύλαξη) παρακαλούν τα παιδιά τους να βγουν για να παίξουν. Συγκεκριμένα, ο εθισμός στο διαδίκτυο αναφέρεται στην ανεξέλεγκτη και επιβλαβή χρήση των ηλεκτρονικών μέσων. Η εξάρτηση των παιδιών από το κάθε είδους συσκευής είναι η κύρια αιτία που τα οδηγεί ολοένα και περισσότερο στην αποδυνάμωση σημαντικών δεξιοτήτων τους, οι οποίες ενισχύονταν από σημαντικές ενδοσχολικές και εξωσχολικές δραστηριότητες.
Ο Δρ. Douglas Gentile, Διευθυντής του Εργαστηρίου Ερευνών στο Iowa State University αναφέρει ότι:“Σχεδόν ένα στα δέκα παιδιά ή εφήβους με εξάρτηση από τα ηλεκτρονικά παιχνίδια και το διαδίκτυο, εμφανίζει σοβαρή μείωση της λειτουργικότητάς του στο σχολείο, την οικογένειά του, ενώ εμφανίζει και μειωμένη ψυχική υγεία”. Η συχνή επαφή χωρίς χρονικό περιορισμό κάνει τα παιδιά περισσότερο επιθετικά προς τα άλλα μέλη της οικογένειας και όχι μόνον, καθώς ενδιαφέρον προκαλεί η αναφορά, ότι 1 στα 3 παιδιά χρησιμοποιεί tablet ή κινητό πριν καν μιλήσει!
Δυστυχώς είναι συνήθης πλέον, η εικόνα, οι γονείς να «θέλουν επιτέλους να βρουν λίγο την ησυχία τους» οπότε να «παραπέμπουν» τα προνήπιά τους στην «ηλεκτρονική babysitter», κι εκείνα, να κοιτούν εκστασιασμένα με ορθάνοιχτα μάτια στο iPad .Στα χρόνια που ακολουθούν, έντρομοι, αντιλαμβάνονται ότι το κάποτε υγιές, χαρούμενο παιδάκι τους, έχει εθιστεί τόσο στα ηλεκτρονικά, που έχει μεταλλαχτεί σε έναν κατατονικό, ναρκωμένο άνθρωπο.
Δεν πρέπει να μάς εντυπωσιάζει το γεγονός ότι, ο Steve Jobs ήταν γνωστός για το πόσο λίγη τεχνολογία επέτρεπε στα παιδιά του. Στελέχη και μηχανικοί της Silicon Valley επιλέγουν για τα παιδιά τους σχολεία που δε χρησιμοποιούν εκτεταμένα την τεχνολογία. Οι ιδρυτές της Google, Sergey Brin και Larry Page, επέλεξαν μοντεσσοριανά σχολεία για τα παιδιά τους, όπως και ο δημιουργός του Αmazon, Jeff Bezos και ο δημιουργός της Wikipedia, Jimmy Wales.
Πότε η χρήση του διαδικτύου και των ηλεκτρονικών συσκευών γίνεται επιβλαβής και ποια είναι τα στοιχεία που θα πρέπει να ανησυχήσουν τους γονείς;
- Απώλεια της αίσθησης του χρόνου κατά την ενασχόληση με το διαδίκτυο , αδιαφορία για το σχολείο, τις δραστηριότητες στο σπίτι και τις εξωσχολικές.
- Δυσθυμία, εάν δεν του επιτραπεί η πρόσβαση στο διαδίκτυο.
- Προτίμηση της σύνδεσης στο διαδίκτυο από τη συναναστροφή με φίλους ή την οικογένεια.
- Απόκρυψη της αλήθειας σχετικά με τον πραγματικό χρόνο που αφιερώνει στο διαδίκτυο .
- Παραμέληση της εμφάνισης του και της εν γένει φροντίδας του εαυτού του, με στόχο να αφιερώνει περισσότερο χρόνο στο διαδίκτυο.
Το παιδί μου φαίνεται να έχει εθιστεί στην χρήση του διαδικτύου. Τι μπορώ να κάνω για να το βοηθήσω;
- Οι γονείς καλό θα ήταν να μην αντιμετωπίζουν τον υπολογιστή ως ένα μέσο που θα τους βοηθήσει να κρατάνε τα παιδιά απασχολημένα για να μη τους ενοχλούν.
- Να αφιερώνουν ποιοτικό χρόνο στα παιδιά και στους εφήβους μιλώντας για τα ευχάριστα που έχει η ζωή και για κάθε καλό που τους συνέβη στην καθημερινότητά τους.
- Να σκεφτούν και τη δική τους διαδικτυακή συμπεριφορά καθώς αποτελούν τα κατεξοχήν πρότυπα για τα παιδιά και τους εφήβους γιατί οι πράξεις μετρούν περισσότερο από τα λόγια!
- Να μη χρησιμοποιούν τον υπολογιστή και το Διαδίκτυο ως επιβράβευση ή ως τιμωρία.
- Ο καθορισμός του χρόνου παρακολούθησης είναι ζωτικός, ώστε να μην ξεπερνά για παιδιά 3 έως 5 ετών την μισή ώρα, για παιδιά 6-9 ετών την μία ώρα και για παιδιά 10 -13 ετών την μιάμιση ώρα ποιοτικού προγράμματος ή βιντεοπαιχνιδιού την ημέρα. Με αυτόν τον τρόπο παρέχετε τη δυνατότητα στο παιδί να ασχοληθεί και με άλλες εποικοδομητικές δραστηριότητες.
- Αποφεύγεται η τοποθέτηση τηλεοράσεων ή ηλεκτρονικών υπολογιστών στα παιδικά δωμάτια. Είναι προτιμότερο να τα τοποθετούνται σε ένα κοινόχρηστο χώρο, όπου θα μπορεί να υπάρχει έλεγχος της χρήσης τους.
- Οι γονείς πρέπει να κλείσουν την τηλεόραση ή διακόψουν ένα βιντεοπαιχνίδι αν το κρίνουν ακατάλληλο. Σε αυτή την περίπτωση είναι πολύ σημαντικό να εξηγήσουν επαρκώς στο παιδί τον λόγο που το κάνουν.
- Τέλος η βελτίωση των κοινωνικών δεξιοτήτων των παιδιών στην εφηβεία συμβάλλει καταλυτικά στην ενίσχυση της αυτοεκτίμησης και αυτοπεποίθησής τους.
Επίσης, συνιστάται,
·η ήρεμη και μη επικριτική προσέγγιση του «εξαρτημένου» παιδιού από τον γονέα,
·η δημιουργία καλών σχέσεων μεταξύ γονέα και παιδιού κι ενός αμφίδρομου διαύλου ζεστής επικοινωνίας, έκδηλης τρυφερότητας και χαρούμενης όσο και αισιόδοξης ατμόσφαιρας στην οικογένεια που θα μεταδίδεται από τους γονείς και τη στάση τους στη ζωή, με ταυτόχρονη τήρηση σταθερών και απαρέγκλιτων ορίων.
Περισσότερα ενδιαφέροντα άρθρα εδώ:
Tαμβακίδου Πασχαλίνα
Πολιτικός Επιστήμονας
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
- medlook.net
- Ματσανιώτης Ν., «Εμείς και το Παιδί μας», εκδ. Ματσανιώτης Αθήνα 2000
- Association AP. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5®), 2013.Young KS. Internet addiction: The emergence of a new clinical disorder. Cyberpsychol Behav, 1998; 1:237-244.
- Φλώρος Γ. Περιγραφή της πρώτης σταθμισμένης κλίμακας μέτρησης του εθισμού εφήβων στους H/Y στην Ελλάδα (Κλίμακα ΚΕΕΦΥ). Στο: Μ. Ζαφειροπούλου, (Επιμ. Έκδ.). Δυνατότητες και δυσκολίες παιδιού και εφήβου. Γνωσιακές Συμπεριφοριστικές Προσεγγίσεις. Αθήνα: Πεδίο, 2012.
- Αβαγιανού Π, Κανδρή Θ, Ζαφειροπούλου Μ. Εθισμός παιδιών και εφήβων στο διαδίκτυο: ο ρόλος της οικογένειας. Στο: Μ. Ζαφειροπούλου (Επιμ. Έκδ.). Δυνατότητες και δυσκολίες παιδιού και εφήβου. Γνωσιακές Συμπεριφοριστικές Προσεγγίσεις. Αθήνα: Πεδίο, 2012.
- Young KS. CBT-IA: the first treatment model for internet addiction. J Cogn Psychother, 2011;
- Huang XQ, Li MC, Tao R. Treatment of internet addiction. Curr Psychiatry Rep, 2010; 12:462-470.
- Liu QX, Fang XY, Yan N, Zhou ZK, Yuan XJ, Lan J, Liu CY. Multi-family group therapy for adolescent Internet addiction: Exploring the underlying mechanisms. Addict Behav, 2015; 42:1-8.
- Orzack MH, Voluse AC, Wolf W, Hennen D. An ongoing study of group treatment for men involved in problematic Internet-enabled sexual behavior. Cyberpsychol Behav, 2006; 9: 348–360.
- Zhong X, Tao R, Zu S, Sha S, Yang FC. Effect of group psychological intervention in adolescents on Internet addiction. J Capital Med Univ, 2009; 4: 022.
- Gentile, D.(2009). Pathological video-game use among youth ages 8 to 18: a national study. Psychology Science, 20(5):594-602.
- WEBROOT Smarter Cybersecurity. www.webroot.com.
- Yau, Y., Crowley, M., Mayes, L., & Potenza, M. (2012). Are Internet use and video-game-playing addictive behaviors? Biological, clinical and public health implications for youths and adults. Minerva Psichiatry, 53(3): 153–170.
- https://www.psychologytoday.com/intl/blog/modern-mentality/201802/could-you-be-addicted-technology
- https://childmind.org/article/is-internet-addiction-real/
- ·https://www.melbournechildpsychology.com.au/blog/does-your-child-have-a-technology-addiction